lördag 11 november 2017

Spöken och änglamusik i Luleå

Sitter nu på med en kopp kaffe framför tv:n och försöker smälta dagarna jag haft i Luleå, torsdag till fredag ( lunch till lunch möte)
Folkrörelsenätverket - Borlänge, Gävle, Luleå, Sundsvall, Umeå och Östersunds arbetarkommuner träffas och slår sina kloka huvuden ihop. Kan lova, Oj så mycket klokt, bekräftande, tänkvärt som har kommit ut :) och så många nya bekantskaper som knyts. Mycket nöjd över att få ingå i denna grupp och väldigt nöjd med dagarna.
När första dagen hade gått och vi checkat in på vårt hotell, hade vi från Umeå bestämt att träffas en kvart före i foajén innan vi skulle gå till restaurangen där vi skulle äta middag.
Jag blev klar tidigt och tänkte att jag går ner och sätter mig och väntar. Satte mig i en grupp med ganska udda och häftiga fåtöljer . Efter bara en liten stund kommer en äldre, mycket stilig herre in med en medelådersman i sällskap. Dom gick med raska steg mot fåtöljgruppen där jag satt, den äldre herren tog en pall och sa - hoppas du gillar musik, för nu kommer vi att spela. ( Det stod en flygel där) Det går väldigt bra svarade jag.
Den äldre herren sätter sig bredvid mig och sen ....ja.. sen fick jag en fantastisk musikupplevelse. Jag satt helt förtrollad och lyssnade på stycke efter stycket. Jag blev tvungen att fråga - vilka är ni? Varför spelar ni här ?
Lång historia svarar herren, ( Inte gud, den äldre herrn) Man skulle bygga om flygen till ett bord och jag som medborgare vägrade. Så ska du skriva en recension om hotellet, glöm inte nämna den fantastiska flygen. - Lovar, blev mitt svar. Den äldre herren fortsatte - tänk att jag fått domkyrkans organist att spela på en hotellbar. Jag har dragit honom i fördärvet :) Han fick torka sina tårar titt som tätt pga av den otroliga känsla som mannen spelade med.
Mitt sällskap från Umeå droppade in och vi fick njuta av FANTASTISK musik.
Oväntat! Såg det inte komma.

Efter en god middag och trevligt sällskap så gick vi tidigt i säng. Jag ringde några samtal hem och tittade på dagens anteckningar.
La mig och somnade.
Vaknade kl 00.30 eller 01.30, minns inte riktigt, av att en lampa i hallens garderob började tok blinka. Vaknade väldigt rädd och fattade ingenting av vad som hände, stod dörren öppen och släppte in ljus i en blinkande  rytm ? Stod någon med en ficklampa? Vad hände...livrädd försökte jag i mörkret tända sänglampan, hittade inte knappen och rädslan ökade. Tillslut blev jag tvungen att slå på mobilens lampa för att hitta lysknappen på sänglampan. Jag klev upp och tittade i hallen, lampan i garderoben hade fått spunk, men det gick inte att släcka den lampan. Jag stänge garderobsdörren som stod lite öppen. La mig, det fortsatte blinka och tillslut började det lysa upp i nästan samma takt vid skrivbordet. Jäkligt olustigt, i ett gammalt hotell, mitt i natten, helt själv. Jag gick upp igen och insåg att datorn börjat blinka???? Tog den och slängde den under kuddarna i sängen. Det fortsatte blinka både under kudden och i garderoben, men började känna mig lite lugnare och lite mindre rädd.
Somnade tillslut om efter många om och män och på morgonen var det inga lampor som blinkade.

Lite trött efter nattens aktivitet, så fick vi på fredag morgon träffa Luleås kommunalråd Niklas Nordström, under rubriken " Nyckeln till god kommunikation" Mycket bra information, diskussion och många skratt.
Jag är mycket nöjd med dagarna i Luleå och deras fantastiska värdskap.
Applåd till Luleå!




Markus Wargh, Luleå domkyrkans organist, som spelade 



Inga kommentarer: