onsdag 9 november 2016

Länsstyrelsen Västernorrland provar avträdet..Brrrr


Ja, hur ska jag börja detta inlägg. 
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit -å så trevlig grupp jag guidade i dag, dom var intresserade, rolig, nyfikna och en grupp man inte vill släppa. Man blir galen över att dom har en annan agenda än att gå runt med mig på bruket. Men exakt en sådan grupp hade jag i dag. 
Länsstyrelsen Västernorrland - Naturum Höga kusten.  
Det som var lite extra kul var att jag har guidekläder för sommaren, nu är det vinter och snö. Så jag fick genast börja tänka om och letade fram mormors kappa från 30-40 -talet, pälsmössa, kjol ( med byxor under ) och en muff. Det är alltid kul när det inte å på rutin,utan jag får tänka till och göra mig till. Hade även tänt ljus i hyttan och gjort det så mysigt det bara går. Det som också var lite speciellt med denna guidning var att innan visningen så fick jag frågan av deras chef Anna Carlemlm, vad vill du förmedla med din guidning, vad vill du att besökarna ska bära med sig osv.
OPS! svälj
Nu fick jag tänka till, ja ni hör ingen vanlig guidning direkt. 
Jag skrev ner några synpunkter, jag vill att folk ska känna - men så intressant ställe, hit vill jag återvända och så mycket jag lärt mig om dåtidens historia och så klart brukets historia, att dom fått med sig en känsla - så häftigt att allt detta står kvar. Bla bla. Sen skulle hennes medarbetare förmedla vad dom kände efter vår tur runt bruket. Dom visste alltså inte något om vad jag sagt om detta innan, eller att dom skulle få den frågeställningen. 
Jag ska få en återkoppling av Anna sedan, men när jag smygfotade dom så hörde jag ungefär samma intryck från gruppen som de avtryck jag ville lämna. Men vi får se när Anna återkopplar. 
Sen var det givet när det är en 10 poängs grupp, så ville några testa avträdet. Jag lyckades fånga dom när dom skrattade kom tillbaka därifrån och glatt förmedlade att dom provat avträdet. Jag bad dom skicka bilden till mig. Och döm av min förvåning när jag tittade på bilden, dom sitter faktiskt med brallorna är nerdragna. Jag hoppas verkligen inte att dom testade på riktigt, jag får skicka dit någon att kolla i morgon. 
Fruktansvärt rolig grupp som lämnat ett varmt intryck, hoppas att jag kommer träffa dom igen. 






Inga kommentarer: