måndag 31 oktober 2016

Vad tänker hyttlaget om att bjuda till vigsel i hyttan?

När det går långt mellan blogginläggen så händer det troligtvis väldigt mycket på bruket, eller väldigt lugnt så att jag tycket att det finns inte så mycket att skriva om förutom det vanliga arbetet ( vad nu det är ?????)
Den mening måste jag nästan äta upp direkt. För på bruket finns lite vardag och rutin. Det är nya saker hela tiden som man får kasta sig in i, klura på och försöka förstå och lösa.
Idéer om nya aktiviteter, nya inslag på traditionsbundna evenemang som julmarknaden, lucia och bruketsdag. För man vill ju alltid utvecklas och förnya saker och ting. Så därför finns det nästan aldrig något vanligt arbete förutom att trycka ut lön och fakturor...typ. För även om det är att sätta ihop en utställning, så är ju utställningen aldrig den samma.
Och det är ju det som gör detta jobb så fantastiskt spännande, men också så enormt krävande.

Det jag skulle komma till är att det händer mycket just nu. Julmarknaden är pågång och med den så följer en hel del fundering, både när det gäller det rent praktiska med marknadsstånd, placeringar, affischer, osv, men också vad menar vi med gammeldags känsla på julmarknaden? Hur kan vi pynta mera och bättre, hur gör vi julmarknaden mer lättnavigerad för besökarna osv. Det är så kul, men det tar sån tid. Vi har några nya inslag på marknaden och gamla som vi dammat av.

Lucian kommer hack i häl på julmarknaden. Utse lucia, få till en luciakör och ett annat musik inslag och någon berättare. Hmm, just i skrivande stund kom jag på en person som skulle kunna berätta (kommer att vara omöjlig att få...men jag provar) Trycka biljetter, styrka luciaskjortor, plocka lingonris till kransar, affischer, arbetsordning under dagen osv.

Sen går vi mot slutet av projektet - Möjligheternas arena. Så den redovisningen kommer inom kort och sen ska man ju börja förvekliga projektet. Det krävs projektansökningar och en förmåga att trolla med knäna för att få det så bra som möjligt. Idéerna är många, liksom byggnaderna och ytor för nytänk. Men att skapa ett dokument med förbättringar är ganska lätt, det är genomförandet som är svårt. Men nu är vi där och arbetet kan börja.

Sen bollar man ju själv med allt möjligt när det gäller bla årets berättarkommun, vad kan Olofsfors bidra med för berättelser ? Hur kan jag använda mig av alla historier som finns, till att göra guidningen annorlunda, i en mer berättarform. Det kliar i hela min kropp med att kunna erbjuda en berättelse om bruket, men ljud, ljus, berättelser, olika karaktärer och fakta så klart. Gå ut ur rollen som guide och in i en berättelse som utspelat sig på bruket. Jag suger på det....... 
Har även tanke om en serie föreläsningar som knyter ihop varandra på ett ( i mitt tycket) perfekt sätt.
Men i vilken forma ska dessa föreläsningar skapas, hur kan vi samarbeta osv. Återigen så handlar det om pengar.

Bröllop, inte att förglömma bröllop som bokas på för fullt. Två spikade och två lösa inför vår och sommar. Tänk er denna krock, i hyttan där männen slet med att tillverka järntackan, en dyngig industrilokal som var skadlig för hälsan. Där vill man viga sig och leva lyckliga i alla sina dagar. Skulle man få möjligheten att säga det till någon av arbetarna för 200 år sedan så skulle dom inte tro att man var klok. Men det blir en häftig krock, som gör det magiskt. Det gamla nötta som möter de nya vita kärleken, ( poetiskt va?)
Jag har varit med om några vigslar nu och även min egen dotters, i hyttan och det är vackert på en ovanligt sätt.  

Vad tror ni detta hyttlag skulle säga om att bjuda in till vigsel i hyttan?

Luciatåg ? Teater?


Inga kommentarer: