måndag 17 oktober 2016

KUL-tur på bruket

I dag avslutas länskulturdagarna med Workshop textil kl 19,00 i Biblioteket.

I helgen har det varit en hel del aktiviteter både i Olofsfors, men även på andra ställen i kommunen.
Berättar föreställningen FinnPål - med Greger Ottosson drog fulla hus i Rundvik och ingen är väl direkt förvånande, det var väntat.
Under helgen har det varit många aktiviteter här på bruket, Västerbottens museet hade tagit med sig många låder med gamla bilder och föremål från kommunen. Jätte trevligt!
Flera välbesökta föreläsningar under både lördag och söndag.
Två utställningar kunde man se- i galleri Elenora ställe Västerbottens museum ut inköp konst av Mats Caldeborg och Klas Engman. Den utställningen kommer att stå fram till 13 nov, så det är bara att ni traskar hit och tittar.
Sen hade våra konstnärer gjort en utställning i Hyttan, Felix Wink, Sofie Weibull och Stefan Markström. Dom har en röd tråd i utställningen och ni som var förbi och tittade förstår, ni andra får försöka sova med nyfikenheten gnagande i huvudet. Lycka till! ¨
Konstnärerna och hantverkarna har också haft öppet för besökare under helgen.

Under helgen så köpte jag en Sune Jonsson bok fylld med hans fantastiska bilder. Den blev jag av med innan jag kom hem, svärmor köpte av mig den.
Så det vara bara att köpa en ny på söndag. Men då tänkte jag, vi ska väl också sälja Sune Jonsson böcker på Olofsfors, bygdens son. ( Nyåker)
Sagt å gjort så köpte jag några böcker som finns till försäljning i lilla butiken på Olofsfors bruksmuseum ( bruksinformationen)
Nu blir det som i sagan, katten på råttan, råttan på repet osv.
 Vart skulle jag ställa böckerna?? In till Anettes byggnadsvård, antik och inredning - har du en byrå? Jo! Ut med bänken jag hade i bruksinformationen, in med byrån. Piff piff. In med en trästol och vips hade jag fullt upp med att möblera om och göra fint. Vad mörkt det är min lilla butik, in till Anette igen och vips hade hon fixat fram en lampa. Å vad fint blev det, och det tack vare Sune Jonssons bok. Så innan julstädningen så rekommenderar jag att komma förbi och köpa Sunes bok, vips har ni både möblerat om och städat. Tänk vad böcker kan ha för effekt på människan.

Suzanne Steneberg berättar om Klas Engman som konstnär och hans konst




 




Inga kommentarer: