fredag 7 oktober 2016

Det spökar på bruket

I dag har vi på förmiddagen har vi läst och funderat kring händelser på bruket. Eller......Låt mig förklara, vi har hittat flera nerskrivna historier från 1700 talet och 1800 talet. Allt från en barnamörderska, till disponent som dör i herrgården av blindtarms inflammation, till barn som drunknat i Leduån. Det kan låta hemskt, men det är så intressant att läsa om bruket och ta del av dessa berättelser. Det finns också berättelser om hur man fick jobba för att få igång kätting tillverkningen och hur mycket man fick i lön och hur långa arbetspass man hade. Egentligen ska man en vecka per år bara forska i allt som är nerskrivet om bruket och människorna som bott här. Det skulle ge både anställda och besökare ett mervärde till bruket.
Kvinnan som anklagades för att ha mördat sin 1 mån gamla son fick dödsstraff och avrättades år 1770 med både halshuggning och bränning. Sonen ligger nog begravd på kyrkogården i Nordmaling. Vi får snart domen skickad till oss tack vare en fantastisk bibliotekarie från Umeå.
Det är som att släktforska men på en plats och flera olika släkten, som alla är släkt med Olofsfors bruk. ( konstig mening)
Fortsättning följer!

Mitt under läsningen och nergrottningen i brukets historia så får jag ett meddelande att jag fått en akuttid för min rygg som värker pga kotor som låst sig. Tack gode gud, tänker jag och beger mig.
Jag ska inte säga vart jag var, men jag fick så bra hjälp med hur jag skulle förhindra att komma i denna situation igen, efter han grundligt undersökt mig. När han skulle förklara hur min rygg blivit av all värk under många år, så sa han - du är som en betongsugga. Va?? Det är verkligen första gången som någon kallar mig det. Men det var så bra beskrivet. För det är exakt så det känns och när min dotter ska vara snäll och massera mig så upplever hon samma sak, men hon säger att du är så spänd och som en oxnacke. När jag sa till min dotter vad han sa, så sa hon - exakt.
Det kan ju låta hemskt att bli kallad - betongsugga, men det var en klockren beskrivning. När jag skulle gå ut ur kliniken var han tydlig med att säga - det är din rygg som är en betongsugga, inte du.
Hahaha!
Jag fick med mig övningar och ett råd att köpa en rulle som man ligger och rullar på. ( tydligen har det vara på fråga doktorn)
Ska snart vara som ny igen. Betongsuggan ska väck.

I gårdagens Västerbottningen så har en serie i tre delar börjat om spöken på bruket. Med en bild på mig och Anette så kan man tro att det är vi som är spökena. Men se så är det inte.
Trotts att jag inte själv upplevt något så är det faktiskt många som upplevt spökliknande händelser på bruket. Och jag bara väntar på att det ska bli min tur. Tänk att få möte masugnsmästaren i hyttan eller någon disponent i herrgården från 1800 talet. Nu när jag i skrivande stund funderat på detta, så kanske kvinnan som flera ser i hytta, tänk om det är kvinnan som mördade sitt barn? Eller mamman till den drunknade pojken på 9 år, som letar. Fy nu blev det hemskt.
Det vore en upplevelse, även om jag inte vet om jag skulle blir rädd eller glad.
Chockad kanske.



Lägg till bildtext


Lägg till bildtext

Inga kommentarer: