fredag 2 september 2016

Gillar museifolk randigt?

I går hade vi Västerbottens museum här på besök. Avdelningen för undersökningar och samlingar, vilket innebär samlingsantikvarie, arkivarie, registreringsassistent, registrator, bibliotekarie, samt etnolog.
Dom ville lära sig lite mera om bruket inför länskulturdagarna 13-17 okt då VBM kommer att ha väldigt mycket aktiviteter här på bruket. Håll öron och ögon öppna för mer information.
Det var en mycket trevlig eftermiddag som började med kaffe och typ sjusorters kakor ( bakade av Anette Burström) då vi lärde känna varandra lite mera än bara till utseende.
Under kaffestunden fick jag lära mig att man kunde vara ansvaring för frysen. Bara den vetskapen satte igång massa bilder i mitt huvud. Vidare fick jag veta att man dödar oinbjuda gäster som följer med på olika material som man får in till museet. ( fryser ihjäl dom)
Å den inforamtionen satte ju så klart igång ännu fler bilder i mitt huvud. Jag ska inte säga högt vad jag föreslog att han kunde använda för titel., istället för ansvarig för frysen.
Fikastunden blev en upplevelse.
Sen efter vi alla fått en sockerchock, så började vi vår vandring runt bruket. Man märker på frågor och sätt att se på saker att detta är inte en vanlig guidegrupp, utan detta är yrkes människor inom museum världen.
Jätte trevlig!


Börjar alltid bredvid min vän John Jenning

Glatt gäng

Kolbryggan

Rostungskransen

Uppradade museimänniskor

Jag ser väldigt rädd ut när vi i bruksmuseet ska avsluta guidningen. Men jag lovar, det var jag inte.

Inga kommentarer: