söndag 10 juli 2016

Sveriges radio på Olofsfors bruk

Som ni kanske märker så är det lite längre mellan blogginläggen nu, jag hinner inte skriva. Jag brukar i och för sig oftast skriva inläggen hemma på kvällen. Men det jag inte hinner är att ta kort under dagen att lägga till i inläggen.
Men jag tycker verkligen att det är roligt att säsongen är igång, det är så roligt med alla besökare. Jag njuter!

I torsdags så var Sveriges radio förbi och gjorde ett nedslag på Olofsfors bruk. Jag hoppas att ni lyssnade! Gjorde ni det inte får ni göra som jag och lyssna i efterhand.
Dom pratade med Herrgården, kaféet och skulle också prata med mig efter jag guidat den grupp som jag just skulle gå runt med. Jag föreslog att dom istället skulle intervjua en av dom som gått med på turen , sagt och gjort så blev det. Min uppgift blev då att under turen utse ett offer, radio offer. Så när vi närmade oss slutet på guideturen så smög jag upp bredvid en kvinna från Upplands Väsby  och frågade om hon kunde tänka sig att vara med i radion när vi avslutat turen. Med lite panik i rösten så sa hon - jag kommer inte ihåg allt du sagt. Nä svarade jag, det blir inget förhör utan dom vill nog veta hur du kom hit och hur var du kommer ifrån osv. Jo, med lite pirr i magen gick hon med på det. Jag tyckte lite synd om henne, så jag frågade en kvinna till så dom kunde stötta varandra.
Kul!
En av kvinnorna sa exakt det jag tycker, att man ska gå en guidad tur för att förstå vart man har hamnat och vad man går runt i för historisk miljö.
Och den manliga reportern beskriver det så bra när dom gick omkring i hyttan, man riktigt känner att arbetarna från förr undrar vad man gör där. Man känner historien.
Så sant.

Nu ska jag ladda inför morgondagen och fundera på lilla bruket som är på onsdag.
Ni är så välkomna!


Inga kommentarer: