onsdag 6 juli 2016

Med extra allt, på guidningen

Nu är vi inne på andra veckan på säsongen och det känns otroligt bra. Det har varit mycket folk redan tycker jag, utifrån erfarenhet av tidigare år, så brukar första veckan vara lugn, dom brukar komma lite senare. Men första veckan var kanon, förutom måndag då det spöregnade och nu andra veckan så har det varit bra med besökare.
Det är så kul!
I går var det några som var intresserade av guidning, men dom var ute så tidigt att jag nästan förstod att dom inte skulle orka var kvar på bruket till 14.00 då guideturen skulle avgå. Så det blev ingen tur i går.
Men i dag vid 11.30 kom ett gäng från Piteå och var förtvivlad över att det inte var någon guidning i dag, jag frågade hur många dom var och kvinnan svarade 5 st. Ok, jag kör en extra guding för er skull, men vi bestämmer en tid så kan jag se om fler vill gå med. Sagt och gjort, gängen diskuterade och kom tillbaka  kl 13.00 blir bra. Jag satte ut en skylt om extra guidning och kl 13 stod det 13 st personer som gärna ville gå vår historiska guidning.
Såå roligt gäng! Intresserade, glada, nyfikna, ja allt i ett. Piteå, Ö-vik, Kalmar och Umeå var representerade. Kändes lite som improvisationsteater, kul kul kul.
Det visade sig sen att paren från Kalmar kände min mans släktingar som bor där, världen är väl ändå bra liten.
Jag har verkligen det bästa jobb man kan ha, tycker jag.
Sen har jag ju ferieungdomar i bodlängan som ansvara för barnpyssel och lite loppis. Vi har verkligen fina ungdomar i kommunen. Dom är så duktiga och flitiga och jag är så glad att få jobba med dom, Lisa och Ida. Dom har gjort ett Olofsfors bruk armband åt mig och lyckats göra Minons av toarullar, ni som inte vet vad Minions är har alltså inga småbarn eller barnbarn i liten ålder.
Mitt barnbarn gillar Minons och dom har verkligen lyckats få till dom jätte bra.
Nu laddar vi för Lilla bruket som är den 13 juli.

Carolina Linnés hantverk


Mitt jätte fina armband

Minions gjorda av toarullar

Inga kommentarer: